Graffiti: kunst of vandalisme?

Iedereen kent graffiti: het verschijnsel om overal in het openbaar je naam of logo achter te laten in een bepaalde vorm. In de oudheid schreven de Romeinen al op hun muren en gebouwen Rome is er zelfs graffiti gevonden wat door de Vikingen is aangebracht. Maar toch ergeren veel mensen zich eraan. Ze zien het als een vorm van vandalisme omdat in hun ogen openbare ruimtes en gebouwen worden verminkt.

Strafbaar

graffiti vandalismeOngewenste graffiti is in Nederland strafbaar. Het wordt gezien als het beschadigen van gebouwen of andere objecten. Als de dader of daders door de politie worden gepakt krijgen ze een proces-verbaal. Meestal moeten ze dan de kosten betalen voor het verwijderen van de graffiti.

Van viltstift naar verfbus

Eind jaren 60 begon de jeugd van New York met het vliegensvlug plaatsen van hun handtekening, een ‘tag’ genaamd, op treinen en metro’s met een viltstift. Als snel groeiden de tags uit naar grotere composities die ook steeds meer publiek bereikten. De viltstift werd dus al snel ingeruild voor een spuitbus waarmee het sneller en makkelijker werken was. De tags werden ook uitgebreid met teksten of zelfs politieke standpunten. De graffiti spuiters konden zo hun aanwezigheid laten zien en konden bepaalde groeperingen (gangs) hun terrein afbakenen.

Stijlverandering

In de jaren 70 begon een aantal van die spuiters begonnen hun stijl te veranderen qua compositie, materialen- en kleurgebruik. De rivaliteit begon te groeien en de zogenaamde ‘style wars’ waren een feit. Steeds weer nieuwe stijlen en krachtigere boodschappen werden achtergelaten. Personen als Keith Harring, Lee Quionnes en Quik speelden hier een belangrijke rol in.

Opgemerkt

De creaties van de graffiti spuiters bleef niet onopgemerkt door de kunstwereld. De graffiti spuiters gingen ook aan het werk op doek en papier. En kunstverzamelaars begonnen de werken te verzamelen. Een daarvan is Norman Dubrow. Hij verzamelde een groot aantal tekeningen van Quik en Lee Quinonnes die hij 1989 aan het Groninger Museum schonk.

Nieuwe stroming

Zo werd graffiti langzaam aan een nieuwe kunststroming die vooral wordt gezien als commerciële kunst met zijn eigen cultuur  en daarbij behorende gedragscodes, pioniers en sub stromingen. Mede door de omarming van musea als het Groninger Museum is graffiti in de maatschappij geëvolueerd naar een geaccepteerde kunstvorm.